Halaman

Selasa, 12 Oktober 2010

HOBI BARU

sejak 2 3 mnjak nie kn...1 hobi baru telah berjaya aku pupuk... yeay!!! suka sngt2... hobi baru itu adalah.....
MEMBACA HIMPUNAN HADIS dan MENDENGAR TAZKIRAH..

alhmdulillah la kn...dapat hobi yg baik.. seyes bezz kowt baca hadis..bukan slama nie xpenah baca tp baca mcm2 tu je..xbetul2 baca..sebenaQnya dismping dpt tambah ilmu..
insaf pon dpt... hohoho.. ye la..idup kt dunia nie mcm2 kita buat kn..so..pndai2 la pk... minggu lepas..aku dok usha2 buku kt library...aku dpt 1 buku psl hadis2 nie... tajuk buku TAZKIRAH... memang bezz isi dlm dia..nmpk simple tp sngt bezz...


nie la bukunya...
(buat cik afifa halim..nmpk x lmbang UMP kt atas tuu???)

tengok...cover nmpk biasa tp isi dlm tip top kowt.. sebab tu ada pepatah kata don't judge a book by its cover...hohohoho...sejak bila aku pndai berbahasa inggeris?? waakakaa...
and...aku dpt 2 hadis dlm nie pasal idup berkawan.. ye la kn...kita nie idup berkawan..so patot la amik hadis nie sebagai panduan kita dlm idup berkawan nie...


2 2 hadis yg amat bermakna bagi yg setiap manusia yg hidup berkwn...kalau idup xberkwn pon kena baca...agar pndai idup berkwn.. eh..ape aku merepek nie kn...ape2 je laa... tapi yg penting aku lupa nk pnjam buku nie sebab sebok nk balik sebab mlm tu ada test...
wwaaa!!! sngt sedey~ and paling sedey bila xdpt dgQ tazkirah USTAZ KAZIM ELIAS... seyes tazkirah dia sngt bezz... nnti entry lg 1 aku post dia pnya TAZKIRAH yg aku upload kt utube...
aku ulang smpai bribu2 kali sebab aku suka gelak guling2..hahhahahaa... bengong je~


Ahad, 10 Oktober 2010

JELAJAH MENCARI RUMAH SEWA BERSAMA ABANG

hehehhee...skarang nie musim budak2 u aku sebok cari umah sewa... ada je masa kosong..msti kluaQ carik umah sewa... memang agak ssh nk carik umah kosong kt area2 nie.. sebenaQnya bukan ssh pon.. ada je rumah kosong..bnyk plak tu.. tapi xtau dia nk sewa atau tidak..notis pon xletak...rugi je beli rumah...semalam adalah hari aku pulak :
JELAJAH MENCARI RUMAH SEWA BERSAMA ABANG
hehehhe... mula2...kwn2 aku dah pegi survey umah and dah nk amik la umah tu sebagai umah kami2 utk sem depan... so aku pon ajak la abg aku pegi tgk umah tu..

nie la umah 1st kami....

haa...tu la umah 1st kami...umah dia okey...ada 3 bilik..2 toilet...kalau kami2 ddk kt situ..kami lah org 1st yg rasmi...even pakcik umah tu pon xpenah ddk. sewa dia rm400 sebulan...pstu sementara tnggu pakcik umah nie datang..abg aku pon sembang2 la dgn jiran sebelah tu. dia tnya la sewanya brapa...pstu ckp la rm400..dia tekejut biawak...dia kata dia sewa rm280 je.. kalau ikot keadaan memang patot pon rm280 ke rm300 ke kn..sebab rumah biasa je pon.. pstu sembang2 tuu..pakcik umah tu dtg... masok tgk2umah...erm..okey..sbb baru kn... pstu pakcik yg bajet suwoh panggil dia "abang" tu kata dia nk tau keputusan sekarang jugak...dia xnk tau keputusan minggu depan ke...ari rabu ke..khamis ke.. sebab dia kata ramai nk umah nie. pakcik nie bajet gila umah dia goreng pisang panas. benci betul. xtau nk sabaQ. pstu aku..ekin..dayah ngan raihan pon bincang2 laa.. pstu abang datang abang kata..ckp kt pakcik tu yg kami nk umah nie..esk kami bayaQ... padahal...abg aku nk bwk pegi tgk umah laen kt area2 JEMAPOH..JUASSEH... pstu pakcik tu pon okey laa..biasa la bajet umah mcm goreng pisang panas..so..dia xheran sngt laa... dlm on da way pegi carik umah laen tu..abg ckp la yg pakcik tu susah nk bwk bincang...dah la umah dia jauh dr kedai..jauh dr uitm..and jauh dr jln besaQ. abg ckp xberbaloi... so..abg pon rojer2 la kwn dia... pstu jumpa la kwn dia kt jemapoh...CIKGU AZRIE... sngt hepi go lucky orgnya...penat melayan..xlarat nk gelak ddk dgn dia..dia ddk 1 umah dgn abg aku.. dia tnya la aku nk ddk umah bnglo ke.. adeh...dah terkena!!! hahahaha...pstu dia pon bwk la pegi carik... berbekal kn 2 2 org ckgu..abg aku(CIKGU NASA) and abg giler2 (CIKGU AZRIE) kami pon meronda la kt jemapoh tu carik umah sewa. siap pegi umah kwn cikgu azrie tu lg nk tnya pasal umah sewa. sngt terharu... makacih2... pstu ada umah sewa tapi mcm biasa laa..xdak NOTIS!!! (laen kali tlg la letak notis UTK DISEWA dan no.tel skali ye tuan rumah)... pstu kami pon gerak la ke juasseh..sebab kt jemapoh xdpt umah. ada 1 umah tu..rumah dia sngt cntik.. umah kembaQ 2 pintu kowt.. halaman xyah ckp la..besaQ.. ada 3 buah tapi as usual...xdak NOTIS!!! haish...kesian cikgu azrie ngan abg...kejap turun..kejap naik kreta.. sngt2 terharu...pstu ckgu azrie nie pon brhnti la kt 1 kedai snuker kt juasseh..dia tnya pasal umah sewa and...kami pon menuju ke destinasi yg telah di khabarkn... doa2 dpt la kn kali nie...umah memang ada..ang as usual lg... xdak NOTIS!!! but...bila tnya jiran sebelah..alhamdulillah... dia ada no phone tuan rumah tu.. YEAY!!! PENCARIAN BERHASIL~ hehehhee... pstu cikgu azrie tu pon call laa..and paling2 bezznya..rupa2nya rumah tu CLASSMATE CIKGU AZRIE!!!YEAY lagi skali!!!! hahahahhahahaa... so..senang la critakan... ckp2 and ckp..last2
KAMI DAPAT UMAH TUU...
hati yg gembira hnya ALLAH je tau... sebab umah dia okey sngt2 kalau nk di bndingkan umah yg 1st kami tu. dah la lantai bermozac...ada grill...dekat dgn kedai..kira semuanya cukup lengkap..dekat pulak tu dgn uitm.. sangat2 bezz... senang ckp location dia sngt strategik... ALHAMDULILLAH...

nie la umahnya....RUMAH BARU KAMI....

bergrill smpai ke blakang...memang okey la..dah mcm umah sndiri..


dekat dengan masjid... =))

dekat sngt2 dengan kedai..kalau jln kaki..xsempat rasa penat

letih..tapi pencarian kami amat2 berbaloi-baloi... slmt la cikgu azrie kwn abg tu org negeri sembilan..dah tu kwsan juasseh tu kmpung dia pulak tu.. org2 kt situ kenal la dia.. so..sngt2 la berterima kasih kepada abg sy dan jugak kwn abg sy..CIKGU AZRIE... berteman kan myvi VIP abg aku..last2 kami dpt umah sewa terbaik dgn sewa yg sngt BERBALOI-BALOI!!!


myvi VIP terbaik bwk kami ronda juasseh carik umah sewa..hehehhee

so..kami xpyh la nk ssh pk pasal umah lagi.. bole la tumpu kn kt stdy..dah nk final dah..lg 2 mnggu lebih je lg...
lagi skali sngt2 berterima kasih ABANG n CIKGU AZRIE =)

p/s = ddk umah tu...pndai2 la bwk diri...umah tu abg ngan kwn abg aku yg carik..kalau apa2 bnda jadik..mereka la yg bertanggungjwp...dah la org kenal kwn abg aku tu... RUMAHKU SYURGAKU... aku sngt2 xsuka org xbersyukur!!!!

Selasa, 28 September 2010

MOBIL IMPIAN (V.I.P STYLE)

heheheehee..tajuk mcm ngade2 je kn...alah..nk buat mcm mna...dah xbole nk ngade2 ngan org ngade2 ngan blog pon jd lah~ mobil??? apakah?? kereta la tuu...bukan stesen minyak MOBIL plak... tengah sedap2 nk buat lab report bacteriology tetiba je tringat kat abang... dah tringat kat abang trus tringa kt kereta abang yg dah xrupa kereta tuu... aish..dah mcm rumah plak aku tgk.. hai..xsabaQ aih nk ada kereta sendiri... padahal lesen pon xdak... hahahhahaa..xpe2... nnti2 ada la kowt kn... aku nk la jugak buat kreta mcm kereta abang aku... smart kowt bg aku laa.. abg aku nie smpai snggup turun kuantan lah..mlaka lah..nk beli barang utk kreta dia.. dah mcm bini dah kereta tu... slamat xmasok peti ais dapur ape bagai lg ntah.. kalau xdah rupe rumah dah.. tu pon ada hajat nk bwk masok tv LCD dlm kereta... gila ke ape.. tetiba tnya aku... "KAK CIK..OK X KALAU AKU LETAK TV LCD DLM KRETE" haa..aku nk jwp pon xtrjawap.. gelak pecah perot... adeh~ mcm2 abg aku.. bila dah balik kedah..mcm2 plak dia buat... ade je perubahan kt krete tu... abah ngan mak mula2 marah laa..dah mcm membazir... tapi last2 mak plak yg bg sokongan...haa..mak plak dah mcm designer kn.. abah memang mrh giler2 kowt...abg aku nie kn ckgu...tp kreta dah xrupa ckgu... dah mcm krete mat2 lepak plak kn... tp aku suke... sempoi~ dia ckp bila dia bwk krete pegi sklh je..semua ckgu2 pegi tgk krete dia.. hehehhee..abang agak bajet disitu... xpe2...bab bajet nie aku suke... waaakaka... dlu ckgu2 tu pon mcm mengutuk la krete abg aku nie..mau x..pelik semacam je kn.. last2 depa2 jgk tanya abang aku beli kt mna barang2 tu semua.. abang aku nie bole dikatakan taksub kowt..membazir pon ade tp kalau dah minat..xpedulik ooiiii~ xpe2..abang..kakcik support dr blakang!!!! kekekke~ nie ha aku tnjuk ckit keta abang aku yg aku minat giler... krete abang adalah krete pujaan hatiku~ hehehhee




dgn langsir laa..ape laa.. dah mcm rumah la kn


haa..tgk dia pnya bmbung plak...ade ke krete laen mcm nie??
lampu tu yg aku suka...
(V.I.P. syle kowt)

haa...tgk design dlm dia..penuh dgn manik2...dkt crmin tu pon ada manik
gntung2~
(yg psti abang pasang sendiri)
krete abg aku yg kiri tuu..yg sblah dia tu kwn dia pnya~

haa...nie kalau abg aku nk kluaQ mlm...dia pasang lmpu nie.. smart2~
(ala2..IMPAK MAKSIMA)
gmbaQ yg atas tu lmpu lama...yg bwh lmpu baru...



dah la ckit2..gmbaQ tu... yg penting sy suka krete abg sy walau org tgk agak pelik... padahal krete ckgu... haa..dah2..keje xsetle lg...nnti2 aku crita lg ye~

p/s = akan ku buat kereta ku begini juga~ abang sebagai calon penasihat....hehehhehe


PERPISAHAN ADALAH SATU KEPASTIAN

haish...pagi2 nie rasa sayu plak kn.. dgQ radio IKIM FM smbil study analytical chem dgn alunan lagu2 nasyid yg bertemakan KEMATIAN memang menyayukan hati. adeehhh~ tetiba secara automatiknya aku menganalisi diri.. haish...mcm2 aku buat kt atas dunia nie kn... nnti satu hari nanti..aku dah xbole senang lenang mcm nie dah. dah xhidup kt atas dunia nie dah. ntah2..esk entah lg 2 3 hari aku bole hidup kt atas bumi nie...(hanya ALLAH je yg tau).. sebenaQnya entry kali nie nk crita ckit pasal PERPISAHAN a.k.a KEMATIAN.. wow..tajuk~ baik punya!!!
bukan apa..tetiba pagi2 tgh syok stdy nie terlintas kt kpala otak nie..kalaulah esk aku dah xde..ape perasaan mak abah..ape perasaan kawan2...ape perasan kakak..abang..adik..perasaan org terdekat... aish...nk nangis pon ade.. haa..kan tetiba aku dah nk nangis. hehehhehee... ptg td time balik dr hutan...crita pasal kematian jugak. td kwn aku pon crita pasal kematian jugak.. aku pon tetiba terfikir pasal kematian... kita memang kena sntiasa fikir pasal mati nie kn..kalau x..kita slalu je la bajet bole idup lame...kn2?? mati nie xkira time...aku tgh tulis blog nie pon bole pegi mcm tu je... cuma senang atau susah je... sebelum aku pegi jauh lg pasal kematian nie kn...meh nk kongsi ckit la lirik lagu nie.. kasi sentap jiwa ckit... hehhehhehee...

SELIMUT PUTIH

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan
Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan

Tiada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara
Tiada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara

Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela kita
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela kita

Janganlah mahu disanjung-sanjung
Engkau digelar manusia agung
Janganlah mahu disanjung-sanjung
Engkau digelar manusia agung

Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung
Sedarlah diri tahu diuntung
Sebelum masa keranda diusung

Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan

Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman
Tinggal semua yang dikasihi
Berbaktilah hidup sepanjang zaman

Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan

Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan
Seluruh tubuh akan menggigil
Terkujur badan dan kedinginan

haa...amacam...cukup sentap x?? kalau xcukup xtau la nk buat mcm mna kan... fikir2 la sndiri.. aku sekali dgQ terus download.. bole dgQ tetiap ari.. sedaQ la diri sikit yg ALLAH bole je suwoh malaikat maut cabut nyawa kita anytime anywhere... bole la kita tnya diri kita yg cukup bagus sngt tak solat kita...sempuna sngt tak solat kita..sempat tak kita balas segala pengorbanan mak abah kt kita...mcm mna pergaulan kita dgn kawan2...sempat tak nk kawen sebelum mati..hehehehe..(gatai aiihhh~) alah..tak slh pon... sndiri pikir la kn... haa..sebab dah bnyk bebel sngt...aku pon nk share cikit la kn pasal :

TANDA-TANDA SEBELUM SAKARATULMAUT!!

Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut- denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di
atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa
adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.


Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.


Tanda 3 hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita
tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh
ke depan dan sukar ditegakkan.


Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah
belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk
menemui waktu Asar keesokan harinya.


Tanda akhir
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian
pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

smpai tanda2 akhir haa aku bg...nie pon aku jumpa kt internet.. just nk share je.. utk ingatan aku ngan anda2 semua... at least tau la kn... ok la..aku nk blah dlu.. nk tgk video kwn aku bg...ape ntah..

p/s = SESUNGGUHNYA MENGINGATI MATI ADALAH PERKARA YG BIJAK!!!

[FIKIR-FIKIRKANLAH]

Haa...dah berkurun aku tak jenguk blog aku nie.. jadi ape ntah... post yg lame pon sebelum raya.. ape laa...org sebok ada blog aku pon sebok giler nk buat blog. Last2..amik kau...ber’blog’ la kau... hehehhe... erm..raya?? eh..xucap pon kn

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN...

smpat lagi kowt..bulan syawal kn sebulan..xcukup sebulan lg so bole laa... Aish...tajuk agak bajet la ckit kn...FIKIR2KANLAH~ Haa...apakah?? Org ckp...tak baik crita keburukan org... MEMANG!!! Tapi...aku bukan nk crita keburukan org..sy nk share pasal FIKIR2KANLAH!!!*ape aku merepek nie?? Adoooiii~ sebenaQnya bnyk bnda terjadi kt sekeliling kita nie..dgn org terdekat la..dgn org terjauh la.. ada ke org terjauh?? Ade kowt..hntam sajalah labu... hohohoho~ kita slalu nmpk kesalahan org..keburukan org kt kita..org buat kita mcm2...TAPI....penah tak kita sedar yg kita pon buat bnda yg sama kt orang.. Aku??? Erm...ada kowt.. tipu la kn kalau kata kita xpenah sakit kn ati org...bg org geram kt kita.. biasalah.. manusia.. kita bukan malaikat... haa..ayat nie slalu org guna.. sbb betul kowt kn... Tapi..ada tapi lg nie... sebagai manusia kita kena la sedaQ semua tu.. Jgn la kita nk slhkn org...smpai gaduh2...xbertegur..tarik2 rmbut..baling pinggan mngkuk...lari dari rumah... aish..menyusah kn org je semua tu... haaa... aku penah la dgQ satu tazkirah tu dia ckp... kalau kita xbertegur sapa selama 3 hari berturut2..maka berdosa besaQ lah jwpn nya... YA ALLAH..dosa besaQ kowt.. maunya xbesaQ..dah mcm memutuskan tali silaturrahim tuu... penah x aku buat mcm tu?? Penah...org buat kt aku pon penah... tgk..masing2 ada kesalahan... tapi kn ustaz tu kata..kalau sebelah pihak lagi cuba nk bertegur tapi yg sebelah lagi buat ddeeekkkk jer...maka yg seorang nie dah terlepas dari dosa besaQ itu... ALHAMDULILLAH la kn... Mcm la aku ckp td...manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan... erm..kalau nk ikut prinsip “aku xde hati” nie...penipu kowt... kalau xde hati xkn kita nk terasa dgn apa org buat kt kita kn... maka dgn itu..jgn lah guna prinsip nie.. sbb ALLAH MAHA ADIL.. DIA dah bg setiap seorang manusia nie sempurna semuanya...ada hati dan perasaan.. maka xbaiklah menipu sbb menipu itu berdosa kn adik2?? Huhuhuhu... sebanaQnya... gaduh2...xbertegur..tarik2 rmbut..baling pinggan mngkuk...lari dari rumah nie bukan la jln penyelesaian terbaik... bagi aku la kn..aku akan biaQ je.. alah..bnda kecik2 jgn la nk amik ati sngt.. idup berkawan nie mcm tu la kn.. jumpa mcm2 jenis org.. ada yg lemah lembut...ada yg kasaQ gila2..ada yg mulut bahaya..ada yg memahami..ada yg cepat touching...ada yg sempoi giler2... mcm2 la.. nk sebut pon mcm bnyk plak.. kang penuh page nie dgn jenis2 org.. bila dah jumpa mcm2 jenis nie kita pon kena la pndai2 bawak diri.. tau x mksud bawak diri??? Tau pon nk bgtau jugak.. bawak diri nie mcm pndai2 la kita hndle diri kalau kita jumpa atau berdepan dgn mereka2 ini... agar hati tak sakit...jiwa pon tenang..jalinan persaudaraan pon kukuh... kalau pndai hndle xjd la suami mnceraikan isteri...anak lari dari rumah...kawan tak bertegur sapa... tapi..kalau org tu dah menyakitkan hati sngt2 mcm mna plak kn?? Aku penah buat kt org tak?? Erm...ada ke x?? Jwp dlm ati dah laa... hehehhehee... haa..kalau mcm nie..mcm mna plak kn.. jwpan dia senang je..bg aku la kan..aku buat deeekkk jugak..alah..mcm la kita tak penah buat kt org.. kalau kita layan org tu baik..org tu msti la lyn kita baik jgk.. kn2?? ALLAH menganugerahkan akal fikiran kepada umat-NYA supaya umat-NYA pndai membezakan antara yg baik dan buruk. So..gunakanlah dgn sebaiknya... jgn plak kita pikiaQ pndek. Kalau gaduh ok stop tak yah ckp...kalau gaduh ok stop berambus dari rumah. NO!!! Tu bukan cara berfikir utk org yg dikurniakan nikmat terbaik yg ALLAH bg.. bnyk cara lagi kita bole setle kn.. salah satunya sabar.. tu je aku dpt ckp sbb aku pon dah buat bnda tu..walaupon agak letih dgn bersabaQ tapi...tu agak berkesan kowt. Tahan sakit sorang2...seksa diri sorang2..tapi jgn bg org laen merana... biaQ la kita pikiaQ kita bodoh..tapi sebanaQnya tu adalah yg terbaik kowt bg aku laa.. ye la...kalau asyik nk lepas kt org je...silap ari bulan dah xbertegur.. berdosa besaQ tau.. cukup la dosa yg ditanggung... kalau dah buat bnyk pahala sngt xpelakn... eh..mna bole xpe.. kata nk masuk syurga... jgn2~ dosa tetap dosa...INGAT!!! Mcm bnyk pulak aku membebel kn..sudah2..smpai sini sudah membebel... asyik membebel je..nnti org menyampah...ye la mcm nk tunjuk bagus sngt... okey2..sy bernti... huhuuhuhuu... Ape2 pon...saling2 la kita memaafkan...amiklah contoh Rasulullah..mcm2 org buat kt Rasulullah..tapi Rasulullah tetap memaafkan org2 tu... smpai ada yg baling najis kt Rasulullah pon Rasulullah maafkan.. kalau kita, org buat mcm tu mau xmarah.. siap bom umah dia kowt.. hehehhee.. memang kita tak seperti Rasulullah yg mnjadi pilihan ALLAH..tapi kita kn perlu mencontohi akhlak Rasulullah. sebenaQnya bnyk akhlak Rasulullah yg perrlu sngt2 kita contohi..tapi tak semua kita ikot kn... aish..apalah kita nie.. kata nk dapat syafaat Rasulullah time kt akhirat nnti tapi bila suwoh ikot contoh akhlak Rasulullah pon ssh nak buat... apalah kita nie kn?? Tepuk dada tnya la diri sendiri...*aku tengah tepuk la nie...aish~

p/s = apa2 pon...fikir2kan lah...pilihlah apa yg terbaik buat diri sendiri...agar perjalanan hidup sentiasa diberkati..mudah2an... aku bukan nk berceramah..tapi mengingati diri sendiri...

Rabu, 8 September 2010

JERNIHKAN SENGKETA

haa...entry kali nie..macam agak skema ckit la kn. sempena HARI RAYA AIDIL FITRI yg bakal tiba nie..sape2 yg bergaduh-gaduhan tu bole la baca dan mengambil ikhtibar. harap2 la kn. jgn la ego sngt. jgn la nk tnjuk hebat sngt. kita nie manusia. mcm2 perangai..so phm2 la kn.
okey..dlm bekerja bersama rakan2 di dlm sebuah organisasi atau belajaq dgn kwn2 sekuliah memang seronok jika mereka2 ini sngt terbuka. betul2..xdpt di nafikan kn?? xnk jwp pon xpe laa.. yg pnting jwpan dia betoi... tapi, konflik dgn kwn2 bknlah satu bnda asing yg sering berlaku sbb persaingan, bertikam lidah, prbezaan gaya idup dan slalu tidak mau beralah.
tak kira la besaq ke..kecik ke organisasi tu, sekiranya ada gaduh- bergaduh nie dok pnjang2 smpai tak dak titik...ia psti akan menimbulkan masalah.
so...smpena nk raya nie..ada la skit2 tips yg bole di kongsi dengan anda2 semua.. berubahlah semntara org itu ada di depan mata anda...

  • MELANTIK ORANG KETIGA
kalau la gaduh2 nie kn..carik la org ketiga yg betoi2 bole jadik org ketiga cthnya kawan trekat kita. tujuannya?? tujuannya adalah utk memberi nasihat mengenai krisis persahabatan yg berlaku. peranan org ketiga tu bkn ja bg nasihat tp bertindak sebagai juru ckp utk org2 yg gaduh nie. mybe org ketiga nie bole ajak mereka yg bergaduh duduk berbincang mengenai masalah anda dan try utk menyelesai kn mslah..
TAAAPPPIIII....ada tapi nie.. tapi kalau org ketiga yg mnjadi mngsa mcm mna. org ketiga yg xdak kaitan dgn mslh dijadi kn tmpt utk org2 bergaduh nie mlepaskn kemarahan.. kesian plak org ketiga yg xdak mslh dgn2 mereka..


  • KURANGKAN PERASAAN EGO
haa..part nie penting!!! penting sngt2. memang xdpt dinafikan la yg perasaan ego memang ssh nk bndung drp diri seseorang. tapi..tapi sifat nie bole kikis sikit2 jika awak2 semua ada azam yg tinggi. salah ke kalau nk gadaikn ckit ego awak tu utk melihat hubungan persahabatan anda semakin erat?? xkn la nk gadoh smpai keakhir hayat kn.. masalh bole setle so..setle kn la.. ckp matang... kalau dpt kikis kn ego tu..awak adalah org yg paling hebat. nk kikis tu bkn bnda yg ssh pon..just tnm kn sifat sabaq dan ikhlas dlm diri je..so..plezz laa~ bnda senang xkn xbole buat kowt kn??

  • X-RAY KESILAPAN DIRI SENDIRI DULU
ini..sngt2 lah perlu!!!! kalau awak2 sering dipulaukan , itu bermksud anda sebenarnya yg bawak mslh. kalau la bnda nie trjadi awak2 sepatutnya x-ray kesilapan kita sndiri dan bukan menyusahkan orang laen!!!.. fikir bnda nie trjadi mybe sbb ramai org tak suka cara awak2 layan mereka, cara awak2 bekerja atau pon yg paling pnting cara awak2 berkomunikasi sesama kwn2. bnda nie sekali gus mncetuskan perasaan tak puas ati. kalau kita lyn org mcm smpah jgn la nk slh kn org laen plak kalau org laen lyn anda mcm smpah jgk...sila la phm~

  • MEMOHON MAAF DAN MEMAAFKAN
dari kecik kn mak abah ajaq..kalau slh..minta maaf dkt org tu. so..xreti2 lg ke nk mntak maaf. kemaafan adalah prkara utama yg mnjadi tunjang utk mnjernihkan apa2 yg terjadi antara awak2 yg menyebabkan berlakunya kerenggangan persahabatan. cara ni secara tak lngsung menunjukkan keikhlasan awak2 semua. kalau semua dah selesai..mintak la maaf kt kwn awak2. kalau la kn..kalau si dia yg terlebih dahulu dtg memohon maaf trima la maaf tu dgn ikhlas. alah...xmenjejaskan apa2 pon. sbb tu adalah slh satu pntu pendamaian. i'm really sure la kn lepasntu hidup awak2 semua lebih tenang. insyaallah~

haa..nie je la serba ckit yg bole aku share.. berdasarkan pengalaman yg terjadi kt aku nie. tapi sorang pon xnk praktik kn. ye la semua nk bajet bagus. kalau anda nk jadi org HEBAT maka gunalah tips2 nie utk pnduan dlm kita berkawan. jgn smpai org tu dah xdak depan mata kita..baru lah kita nk nyesal.. dah xguna dah la weyh. aku harap sngt kwn aku yg tu akan tau kesalahan diri masing2 dan cuba nk brubah. jgn la bg aku seksa sbb mslh anda2 semua. aku yg xtrlibat pon bole trlibat. moga2 ikatan yg dinamakan 'KAWAN' nie bole kekal la kn mcm aku kwn ngan kawan2 aku..AFIFA...HUWAIDA...HAZWANI...HAJAR...SYED AZIZI...PAK DIN...AKMAL... kan bezz kalau semua hepi2 je..

Ahad, 5 September 2010

SERONOKNYA BALIK KAMPUNG!!!

assalamualaikum...semua!!
hehehehee..hari ni agak gembira dan tidak berjiwa kacau kalau nk di bnding kn dgn hari2 yg laen..kenapakah?? setelah aku berjaya pulang ke rumah ku di ALOR STAR dan meninggal kn KUALA PILAH. tempat yg buat aku serabut giler. bkn tempat tu yg buat aku serabut giler tapi org2 kt tempat tu. semua nk seksa otak aku nie. bila nk test mybe time tu la time yg paling best nk seksa otak aku smpai aku xbole nk stdy kn. so..trima kasih la orang2 kt KUALA PILAH. sy 'sayang' awak lebih... bersaksi kan cerita transformer yg best habis nie...aku pon ber'BLOG' la smbil2 ber'BEST' dgn TRANSFORMER kn~
SERONOKNYA BALIK KAMPUNG!!!
hhehehehehe..sebenaQnya nk crita betapa bestnya balik kampung dgn abang tercinta.. CIKGU NASA.. owh..abgku syg..memang best kita balik kmpung kn?? hehehhee...
aku bertolak dari KUALA PILAH pkul 7.20 pagi. sebenaqnya..abg nk balik lg awai hari khamis. tapi disebabkn aku still ada kelas so..balik la ari jumaat pagi. tapi mcm la jumaat pagi tu aku xdak kelas kn. hehehhee..bkn la mcm tu. jumaat pagi tu kelas semua cancel. tapi still ada program mentor mentee.. ape kejadahnya program tu pon aku xtau. so aku dgn bngganya memonteng. yeah~PONTENG!!! bkn sengaja tapi nk cepat balik. sebab dah jnji dgn abg and abg dah amik cuti pon..so sapa suwoh bgtau lmbat kn. nasib laa... berbekalkn kereta V.I.P abg aku yg cun meletop giler2 tu...kami pon BERTOLAK!!!!
abg bertolak dari rumah dia kt FELDA PALONG lepas dia solat subuh. pstu sampai kt UITM N9 pkul 7.15 pstu terus drive straight balik KEDAH!!! MARIAM...housemate a.k.a JUNIOR aku memang terbaik. satu2 nya insan yg menghantar aku pulang. trima kasih la mariam tlg angkat beg laptop kak diana yg berat tu kn. hehehhe.. tgk..walau ada kwn2..adik junior jgk yg tlg. baik adik aku nie.. hehehhee.. pstu aku pon balik la dengan hari yg sngt2 gembira. meninggal kn PILAH yg menyerabutkn otak. rasa mcm xmo balik dah PILAH nie. xmo ngadap lngsng muka org yg ada kt sana. tapi..aku terpaksa pulang sbb nk terus berjuang. yat skema habis. hehehehe.. ok2..berbalik kpd balik kampung td. dlm on da way tu..aku xtido pon. sebabnya aku kn co-pilot kpd abg aku. walaupon tidoq hnya 2 jam tapi aku thn jgk mata jgn bg tidoq. kesian abg aku drive sowang2. kalau aku bole drive dah lma aku ajk tukaq pilot. bajet pnggil pilot. huhuhuhu... pstu bila sampai je kt PLAZA TOL JURU..aku dah stat ngantok.. huuuwaaaa...sedey bila aku tertido!!! hehehhee.. aku tido smpai kt SG.PETANI kowt. lma la jgk.. aish..apa la co-pilot nie.. xberhemah.. ampun mas..saya ngak sengaja. kuang3~ last2..aku smpai jgk kt ALOQ STAQ... yahhoooo~ gembira gila bila nmpk menara aloq staq dari jauh. senyum smpai telinga laa..apa lg~ bila smpai kt PLAZA TOL ALOQ STAQ SELATAN...aku msg kt kakak... "kak..dah smpai kt tol..." umah aku ngan tol nie dekat je pon. dlm 8min mcm tu je. smpai2 depan umah..mak ngan kakak dah tnggu. memang
KEPULANGAN YANG DINANTI..
alhamdulillah..bersyukur..aku ngan abg selamat sampai kt umah. harap2..aku selamat pulang ke tempat penuh dengan keserabutan itu...insyaallah~

Selasa, 31 Ogos 2010

my BB : )


yeah...aku kembali~
hehehhehee...entry lepas kn dah ckp nk share ckit pasal ahli group BB a.k.a BIG BANG kn..
so..aku akn tunai kn la... walaupon tgh seronoh study bacteriology yg berapa bnyk ntah bacteria aku kna ingat.. tapi...disebabkn dah pedih mata aku merenung buku so...update blog jap.
lps nie smbung balik ye... ok2..berbalik kepada BIG BANG... haa...dlu aku nie memang xtau ape ntah BIG BANG nie kn.. dgQ kwn2 je la crita...senang ckp aku nie buta terus la bab PENYANYI KOREA nie kn.. pstu satu ari tu..aku dgQ housemate aku bukak lagu
GARA GARA GO~
aku terus jatuh hati..jatuh jantung bagai la... terus search pasai BIG BANG nie haa...bukan senang aku nk gila mcm tu.. BIG BANG je dpt...kuikuikui... tetiap ari msti bukak lagu BIG BANG nie... smpai dah ingat step diorang menari..sape nyanyi lepas nie.. semua dah hafal.. smpai dah terbayang2 kt mata nie.. aish..ape kes?? selamat bukan kes polis... huhuhu~
skarang nie kegilaan aku ngan BIG BANG semakin menjadi dan bertambah subuh di hati. semua bnda pasal BIG BANG nie aku nk upload.. parah betoi.. mak ooiii..bnyk mengarut nie.. jom2 aku crita pasal ahli group BIG BANG nie plak...

1. SEUNGRI

haa...yg nie aku tgk muka dia skali je aku dah suka...sebab...comel kowt... dah la baju dia pakai semua smart~ so..apa boleh buat kn...
nie ha ckit pasal seungri :
real name = LEE SEUNG HYUN
stage name = SEUNG RI.. V.I
position = VOCALIST
tarikh lahir = 12 DEC 1990

tinggi = 176 cm






2. G-DRAGON (GD)
nie pon comel gak...i like~ hahahhahahaa..semua suka la...nie pasal GD plak...
name = KWON JI YONG
tarikh lahir = 18 OGOS 1988
position = leader/main rapper
tinggi = 177cm
stage name = G DRAGON



3. T.O.P
yeah..."I'M THE MAN...TOP"... i like....hahahhahahhaaa... tak hnsem pon kalau skali tgk tapi kalau dah berkali2 tu mcm smart la plak kn... TOP cool kowt~
name = CHOI SEUNG HYUN
tarikh lahir = 4 NOV 1987

position = RAPPER
stage name = T.O.P
tinggi = 181 cm


4. TAEYANG
hohohoho...smart jgk mamat nie... like~ semua like laa... semua aku nk laa.... hahahahhahahaa... aku nk bedal semua... pdn ngan muka sapa suwoh tnjuk lg BIG BANG kt aku...
name = DONG YONG BAE
tarikh lahir = 18 MAY 1988
position = VOCALIST
stage name = TAEYANG
tinggi = 174cm






5. DAESUNG
haa...yg nie xtau nk komen ape..hohohoho...jht betoi...yg nie aku xjmpa lg apa istimewa dia kt mata aku nie.. maaf la ye DAESUNG...ahhahahhaa...
name = KANG DAE SUNG
tarikh lahir = 26 APRIL 1989
position = VOCALIST

stage nam
e = D-LITE
tinggi
= 178cm









i like....semua like laa...tu pasal diorang srba sikit.. sblum aku menutup kn blog aku nie dgn "adiiooozzz"..nk share skit gm
baQ2 BIG BANG ckit..sikit ke?? hehhehee




















oh....sangat TERSENTUH

setelah berkurun lama aku tidak mengeluarkan post..dan AKHIRNYA!!!! ber'post' jgk~
*chooppp...ada ke ayat ber'post'??
hahahhahhaaa.. argh..lntak la kn... ruang aku..suka ati la
sebanaqnya bkn mls nk update blog tapi busy cari bahan...
cewah..bajet bagus je...
dah2...berbalik kepada tajuk atas tu haa...
OH...SANGAT TERSENTUH!!

apa yg nk disentuh sngt tu??
mari..saya bawak anda2 semua menyentuh video ini :
*ayat xbole blah...


video

tersentuh x?? msti la sntuh kalau xmcm mna nk tgk video kn kalau x sntuh mouse or touch pad tu....hohohoho~
sebenaqnya..just nk kongsi ke'best'san video HARU HARU dari kumpulan BIG BANG nie je...
sngt2 best~
enjoy!!!!
nnti aku update pasal ahli group dia yg hepi giler tu plak...
addiiioooozzzz~

Jumaat, 13 Ogos 2010

KELEMBUTAN dalam KEGANASAN

haa...dah la lama tak update blog kn..tetiba buat post baik punya tajuk...
apakah!!!!

KELEMBUTAN dalam KEGANASAN...
mksudnya???
erm...disamping keganasan masih ada terselit sifat kelembutan seseorang individu...
disebabkan aku ini seorang perempuan..maka..khas utk perempuan laa...
post kali nie nk bg pendapat kowt...
tgk..dah nk berceramah pulak~
bkn ape..geram je tgk perangai segelintir bdk2 perempuan yg ada kt sekeliling aku nie..
nk lembut bole..tapi biaQ la bertempat...

dah lama aku perhatikan kwn aku yg sorang nie...
agak merimaskan la jgk kowt...
nk lembut bole..tapi tlg la bertempat...
kalau dah dlm utan..ko nk berlemah lembut apanya lg??
nk tnjuk lembut time turun bukit??? jatuh tergolek baru tau...
nk pegang2 tngan time pnjat bukit?? jatuh tersembam baru tau...
agak rimas bila dia ada kt sblah...
aku nie bkn la jenis yg terlampau lembut mcm tu...tlg la jgn buat aku geram tgk manusia mcm tu...
mcm nk amik perhatian org plak...
silap sikit...takot..
bkn apa bnda pon...kalau semua org bole buat...ko pon bole buat...
cuba set dlm mind tu...
org dah pesan..kalau nk turun bukit tu...
pijak dgn penuh yakin..nie nk pijak pon mcm ada duri nk cucuk kaki...
alahai....perempuan~
bila org ckp perempuan lemah..tau nk marah...
cuba kuatkn sikit mental fizikal tu...biaQ bdk2 laki tgk kita bole buat apa yg depa2 buat...
nie..suma nk org tlg...
aish..rimas phm~
td..tetiba nk nangis..sebab...bdk laki ckp kt dia...LEMBUT SNGT...
dah memang betul kn??? so..apa nk dipertikaikn lg??
pstu menangis depan lelaki..
alahai....tlg laa!!!!
nmpk sngt lemah...tu bkn lembut...tu LEMBIK!!!!
aku paling pntang bila nmpk perempuan menangis depan lelaki...
mcm nmpk sngt kita lemah...menangis xdak sebab...
nk touching2 lebih plak...dah memang betul...
aku pon takut jgk tapi xdak la nk nangis2...
buat2 cool sudeh...bila kita yakin suma bnda setle la weyh...
org laen suma sebuk pujuk dia..aku tgk je...
sbb aku menyampah...yg geram sngt2 tu...
dia bole jwp kt bdk laki tu...
yg perempuan nie memang di kurniakn ALLAH dgn sifat lemah lembut...
MEMANG!!!
tapi...biaQ la lembut itu bertempat...
jgn la time kita kena ganas..still nk lembut jgk...
keje apa nk jd kalau mcm tu...
kalau nk lembut2 jgn cebur dlm xtvt yg mcm ala2 ganas gitu..
amik je tarian ke...ddk dlm bilik dgQ ceramah ke...ok!!

p/s = tlg la ubah persepsi tu...sakit telinga dgQ...biaQ nmpk ganas tapi still ada kelembutan...

Ahad, 25 Julai 2010

RINDU~

Wah..kali nie entry tajuk hot gitu...Rindu?? Pada siapakah??? Jeng3~ xmo2....rindu kt kwn2 laa..Kawan2...saya amat merindui kamu~Wah...berjiwang sudeh...Hahahhahhaha... tukaQ mood BRUTAL...yo~

1 . AFIFA HALIM a.k.a KAKAK PETRONAS

Fifa...rindu tau...rindu nk gelak sama2..rindu nk crita bnda yg pelik sma2...rindu nk naik kreta..Sma2...rindu nk ronda2 aloQ stuck sma2...rindu nk lepak sma2...Aarrgghhh....rindu segala2nya laa.. crita pasal bola... kwn2 aku kt cni bkn tau apa2 pasal bola pon...kesian aku... crita pasal imam muda pon depa xtau...yg depa tau crita pasal crita korea.. Mna la aku tau...mak cik nie skarang stdy kt UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG(UMP)..

FIFA!!!! AKU RINDU ANG PAHAM!!!


2. WAIDA HUSNI

Oh..yda~ aku juga merinduimu... adakah kamu merinduiku juga?? Arrghhh..aku pedulik ape kn kalau ang xrindu aku pon...rindu nk ajak main boling...rindu nk ejek yda taekwando~ hahahhahhaa... rindu nk gelak sma2...nk crita pasal big bang... hal bola semua dia tau...siap share crita pasal football player lg.. yda skarang form6 Kt SMK TUNSHARIFAH RODZIAH.. wah..RINDU2~


3. WANIE HAZIM

Oh...tidak!!! cikgu wanie sy rindu kamu jugak!!! Pendiam tapi kalau skali kluaQ suara bole gelak kuat2 tau... diam2 wanie pon dia berisi ok..aish..bkn bdn berisi laa...aayyyooo... positif2~

Hahahhahhaa... sikalang ini ckgu stdy kt MAKTAB PERGURUAN.. bakal cikgu meh... “SELAMAT PAGI CIKGU" hahhahaa...dah mcm upin ipin plak kn..


4. FARISHA SHAARI

Hohohoho...budak nie dah lma giler aku xjmpa..dah xtau besaQ mna dia nie.. harap2 kecik la ckit bdn tu..waakakaa~ mmpos aku kalau dia tau..tapi apa aku kesah kn.. seorang yg sngt2 hepi go tak lucky2...hahahhaaa.. hepi go lucky laa..kalau dia crita..peerrgghh..pnya la semangat... siap tnya melibas2.. kalau karaoke..dia la champion..besa la suara kalau dayang nor faizah...hohohoho..skarang stdy kt POLITEKNIK PERLIS

FARISHA..AKU RINDU NK DGQ ANG NYANYI!!!


5. SYED AZIZI a.k.a PAK CIK SHREK

Aish...lelaki nie... xpe2..kwn zaman kanak2 tau.. seorang yg gila nk mati... kalau kluaQ crita msti bab prmpuan..aish..syed2...brubah2... ahahhahhaaa.. tapi besa la tu kn.. errmmm....stelah 7 thn tak berjumpa akhirnya jmpa jgk...dah besaQ rupanya kwn aku nie..hahahhahhaa..msti la dah besaQ dah 7thn kowt x jmpa..apa yg aku merepek nie..aish... skarang bdk nie stdy kt KPTM kt PERAK... rindu nk p tgk wayang..crita mrapu2...lepak2 skali...tapi aku dah lupa plak no plat kete...hahahaha


6. AKMAL YAZID a.k.a PAK CIK POKEMON

Pakcik POKEMON!!!! Hahahhahahaa...ampun pak ampun... haa..nie sowang lagi laki.. kwn zaman kanak2... ambik kau 7thn xpenah jmpa last smpai lupa bdk nie sapa.. tapi bila dah tgk muka baru tringat.. dlu time sklh rndah xpenah ckp pon tapi bila dah nk buat reunion semua bertukaQ... rindu la nk lepak sama2...sembang2..gelak2..usik2 pakcik POKEMON ngan fizin... hahahhahaa...

Sensetif betoi kalau sebut hafizin..dah macam org nk amik mkwe dia.. waaakaka~ pak cik nie skarang stdy kt UITM PENANG...

p/s : semoga kita still keep in touch tau... kalau x...aku bom umah sowang2...hahahhahaa...