Halaman

Selasa, 28 September 2010

[FIKIR-FIKIRKANLAH]

Haa...dah berkurun aku tak jenguk blog aku nie.. jadi ape ntah... post yg lame pon sebelum raya.. ape laa...org sebok ada blog aku pon sebok giler nk buat blog. Last2..amik kau...ber’blog’ la kau... hehehhe... erm..raya?? eh..xucap pon kn

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN...

smpat lagi kowt..bulan syawal kn sebulan..xcukup sebulan lg so bole laa... Aish...tajuk agak bajet la ckit kn...FIKIR2KANLAH~ Haa...apakah?? Org ckp...tak baik crita keburukan org... MEMANG!!! Tapi...aku bukan nk crita keburukan org..sy nk share pasal FIKIR2KANLAH!!!*ape aku merepek nie?? Adoooiii~ sebenaQnya bnyk bnda terjadi kt sekeliling kita nie..dgn org terdekat la..dgn org terjauh la.. ada ke org terjauh?? Ade kowt..hntam sajalah labu... hohohoho~ kita slalu nmpk kesalahan org..keburukan org kt kita..org buat kita mcm2...TAPI....penah tak kita sedar yg kita pon buat bnda yg sama kt orang.. Aku??? Erm...ada kowt.. tipu la kn kalau kata kita xpenah sakit kn ati org...bg org geram kt kita.. biasalah.. manusia.. kita bukan malaikat... haa..ayat nie slalu org guna.. sbb betul kowt kn... Tapi..ada tapi lg nie... sebagai manusia kita kena la sedaQ semua tu.. Jgn la kita nk slhkn org...smpai gaduh2...xbertegur..tarik2 rmbut..baling pinggan mngkuk...lari dari rumah... aish..menyusah kn org je semua tu... haaa... aku penah la dgQ satu tazkirah tu dia ckp... kalau kita xbertegur sapa selama 3 hari berturut2..maka berdosa besaQ lah jwpn nya... YA ALLAH..dosa besaQ kowt.. maunya xbesaQ..dah mcm memutuskan tali silaturrahim tuu... penah x aku buat mcm tu?? Penah...org buat kt aku pon penah... tgk..masing2 ada kesalahan... tapi kn ustaz tu kata..kalau sebelah pihak lagi cuba nk bertegur tapi yg sebelah lagi buat ddeeekkkk jer...maka yg seorang nie dah terlepas dari dosa besaQ itu... ALHAMDULILLAH la kn... Mcm la aku ckp td...manusia tidak terlepas dari melakukan kesilapan... erm..kalau nk ikut prinsip “aku xde hati” nie...penipu kowt... kalau xde hati xkn kita nk terasa dgn apa org buat kt kita kn... maka dgn itu..jgn lah guna prinsip nie.. sbb ALLAH MAHA ADIL.. DIA dah bg setiap seorang manusia nie sempurna semuanya...ada hati dan perasaan.. maka xbaiklah menipu sbb menipu itu berdosa kn adik2?? Huhuhuhu... sebanaQnya... gaduh2...xbertegur..tarik2 rmbut..baling pinggan mngkuk...lari dari rumah nie bukan la jln penyelesaian terbaik... bagi aku la kn..aku akan biaQ je.. alah..bnda kecik2 jgn la nk amik ati sngt.. idup berkawan nie mcm tu la kn.. jumpa mcm2 jenis org.. ada yg lemah lembut...ada yg kasaQ gila2..ada yg mulut bahaya..ada yg memahami..ada yg cepat touching...ada yg sempoi giler2... mcm2 la.. nk sebut pon mcm bnyk plak.. kang penuh page nie dgn jenis2 org.. bila dah jumpa mcm2 jenis nie kita pon kena la pndai2 bawak diri.. tau x mksud bawak diri??? Tau pon nk bgtau jugak.. bawak diri nie mcm pndai2 la kita hndle diri kalau kita jumpa atau berdepan dgn mereka2 ini... agar hati tak sakit...jiwa pon tenang..jalinan persaudaraan pon kukuh... kalau pndai hndle xjd la suami mnceraikan isteri...anak lari dari rumah...kawan tak bertegur sapa... tapi..kalau org tu dah menyakitkan hati sngt2 mcm mna plak kn?? Aku penah buat kt org tak?? Erm...ada ke x?? Jwp dlm ati dah laa... hehehhehee... haa..kalau mcm nie..mcm mna plak kn.. jwpan dia senang je..bg aku la kan..aku buat deeekkk jugak..alah..mcm la kita tak penah buat kt org.. kalau kita layan org tu baik..org tu msti la lyn kita baik jgk.. kn2?? ALLAH menganugerahkan akal fikiran kepada umat-NYA supaya umat-NYA pndai membezakan antara yg baik dan buruk. So..gunakanlah dgn sebaiknya... jgn plak kita pikiaQ pndek. Kalau gaduh ok stop tak yah ckp...kalau gaduh ok stop berambus dari rumah. NO!!! Tu bukan cara berfikir utk org yg dikurniakan nikmat terbaik yg ALLAH bg.. bnyk cara lagi kita bole setle kn.. salah satunya sabar.. tu je aku dpt ckp sbb aku pon dah buat bnda tu..walaupon agak letih dgn bersabaQ tapi...tu agak berkesan kowt. Tahan sakit sorang2...seksa diri sorang2..tapi jgn bg org laen merana... biaQ la kita pikiaQ kita bodoh..tapi sebanaQnya tu adalah yg terbaik kowt bg aku laa.. ye la...kalau asyik nk lepas kt org je...silap ari bulan dah xbertegur.. berdosa besaQ tau.. cukup la dosa yg ditanggung... kalau dah buat bnyk pahala sngt xpelakn... eh..mna bole xpe.. kata nk masuk syurga... jgn2~ dosa tetap dosa...INGAT!!! Mcm bnyk pulak aku membebel kn..sudah2..smpai sini sudah membebel... asyik membebel je..nnti org menyampah...ye la mcm nk tunjuk bagus sngt... okey2..sy bernti... huhuuhuhuu... Ape2 pon...saling2 la kita memaafkan...amiklah contoh Rasulullah..mcm2 org buat kt Rasulullah..tapi Rasulullah tetap memaafkan org2 tu... smpai ada yg baling najis kt Rasulullah pon Rasulullah maafkan.. kalau kita, org buat mcm tu mau xmarah.. siap bom umah dia kowt.. hehehhee.. memang kita tak seperti Rasulullah yg mnjadi pilihan ALLAH..tapi kita kn perlu mencontohi akhlak Rasulullah. sebenaQnya bnyk akhlak Rasulullah yg perrlu sngt2 kita contohi..tapi tak semua kita ikot kn... aish..apalah kita nie.. kata nk dapat syafaat Rasulullah time kt akhirat nnti tapi bila suwoh ikot contoh akhlak Rasulullah pon ssh nak buat... apalah kita nie kn?? Tepuk dada tnya la diri sendiri...*aku tengah tepuk la nie...aish~

p/s = apa2 pon...fikir2kan lah...pilihlah apa yg terbaik buat diri sendiri...agar perjalanan hidup sentiasa diberkati..mudah2an... aku bukan nk berceramah..tapi mengingati diri sendiri...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan